Czym jest stres?


Stres organizmu na stresory czyli zewnętrzne bodźce, które pojawiają się w naszym życiu.
Stres jako bodziec , który może wywołać zmiana w naszym otoczeniu, gdyż wywołuje to napięcie w naszym organizmie, które utrudnia nam codzienne funkcjonowanie.
Stres to także proces – czyli relacja między osobą a otoczeniem, która jest dla jednostki obciążająca i przekraczająca możliwości poradzenia sobie z nimi.

Jak można sobie z nim poradzić?
– czytanie ulubionej książki,
– oglądania ulubionego filmu/serialu
– rysowanie, fotografowanie
– poddanie się marzeniom, pozytywne wizualizowanie
– przywoływanie przyjemnych wspomnień
– wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody
– słuchanie ulubionej muzyk
– słuchowe techniki relaksacyjne
– granie na gitarze, pianinie
– zapalenie świecy zapachowej
– pieczenie ciastek lub gotowanie innej przyjemniej pachnącej potrawy
– spacer na świeżym powietrzu
– ćwiczenia fizyczne, fitness, pilates, joga
– ściskanie dłonią antystresowej piłeczki lub innego przedmiotu
– głaskanie zwierzaka
– założenie miękkiego, ciepłego sweterka lub bluzy, otulenie kocem
– granie na instrumencie
– masaż
– śpiew
– śmianie się
– rozmowa z kimś kto lubi słuchać
– głębokie oddechowe i techniki relaksacyjne
– głośne wyrażanie myśli i przekonań
– żucie gumy, jedzenia żelków

22 marzec – Światowy Dzień Wody


Woda to podstawowy element naszej codziennej diety, o którym należy szczególnie pamiętać. Pierwszym i zarazem najważniejszym argumentem przemawiającym za spożywaniem wody w dużych ilościach jest fakt, że woda daje nam życie, składamy się w ponad 60% właśnie z wody. Co więcej każda czynność fizjologiczna organizmu wymaga zużycia określonej ilości wody.

Picie wody jest bardzo ważnym elementem codziennej diety. Woda niweluje wszelkie oznaki zmęczenia, senności czy drażliwości, gdyż przy odpowiednio nawodnionym organizmie, zazwyczaj wszelkie nieprawidłowości zostają unormowane.

Mózg w 75% składa się z wody, aby mógł właściwie funkcjonować musi mu być dostarczana ta podstawowa, niesamowita substancja! To właśnie ona powoduje, że komórki dobrze funkcjonują.

Odwodnienie organizmu, może spowodować spadek koncentracji, gdyż mózg zaczyna oszczędzać swoje zasoby. Konsekwencją odwodnienia jest ograniczona sprawność poznawcza: utrudnia to zapamiętywanie, łączenia faktów, wyciąganie wniosków. Warto pamiętać o łyku wody co godzinę

Zacznij pić wodę przed sen…sprawdź czy pomaga Ci lepiej spać.

Zapamiętywanie


W 1946 roku Edgar Dale wprowadził koncepcję Cone of Experience, nazywaną piramidą zapamiętywanie, Jest to intuicyjny model, który pierwotnie nie zawierał liczb/procentów. Model ten mówi, że najwięcej zapamiętujemy, gdy uczmy innych, gdy wykonujemy jakieś działania w praktyce i gdy możemy o tym wspólnie porozmawiać.

Kiedy dobrze zapamiętujemy :

  • Zapamiętujemy lepiej, jeśli powtarzamy materiał ze zrozumieniem (zrozumienie).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy podejmujemy naukę częściej i przyswajamy materiał mniejszymi porcjami (rozłożenie nauki w czasie).
  • Zapamiętujemy lepiej, recytując na głos (uczenie się na głos).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy ilość powtórzeń jest większa niż konieczna do nauczenia się materiału (utrwalanie).
  • Zapamiętujemy lepiej, powtarzając raczej całości niż części (zasada całości).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy powiemy sobie, że możemy (zaufanie we własne możliwości).
  • Przypominamy sobie łatwiej w warunkach analogicznych do tych, w jakich się uczyliśmy (reintegracja).
  • Pamiętamy lepiej zadania nie dokończone niż dokończone tzw. efekt Zeigarnik. Zasada ta nie sprawdza się, gdy obawiamy się porażki lub bardzo zależy nam na sukcesie; wówczas pamiętamy lepiej zadania dokończone niż nie dokończone.
  • Pamiętamy lepiej to, co kontrastuje z tłem (Efekt von Restoffa).
  • Zapamiętujemy lepiej, gdy unikamy zakłóceń w nauce.

[1] Smolińska J, Szychowski Ł, Techniki efektywnego uczenia się, Elitmat,2011 Kraków

AKTYWNE POWTÓRKI


Powtarzanie materiału może odbywać się w różnoraki sposób:

  • – ponowne czytanie tekstu
  • – wertowanie książek
  • – oglądanie
  • – słuchanie
  • – oglądanie i słuchanie
  • – wspólna praca
  • samodzielna praca  wykonywanie zadań, szukanie odpowiedzi na zadane pytania, próba wyjaśnienia omawianego pojęcia.)  Dzięki tej formie powtórek zapamiętujemy aż 80% materiału.

 

Tony Buzan proponuje inną formę powtórek,
których najważniejszą cechą jest systematyczność[1]

  1. Pierwsza, po godzinnej sesji nauki, czyli po lekcji, powinna trwać od 5 do 15 minut  to zapewni utrwalenie wiedzy do następnego dnia.
  2. Druga powtórka powinna nastąpić następnego dnia (zaleca się po 24 godz.) i trwać 2-4 minuty. Ona powinna zapewnić utrzymanie wiedzy przez kolejny tydzień.
  3. Po tygodniu robimy trzecią, 2-minutową powtórkę.
  4. Czwartą po miesiącu. W ten sposób wiedza zostanie dołączona do pamięci trwałej.[2]

Dobra powtórka to tak, która ma aktywną formę i mobilizuje nas  do myślenia,  wywoływania skojarzeń. Celem powtórki powinna być uporządkowanie i usystematyzowanie treści.

[1] Buzan T., 2003 B, Rusz głową. Wydawnictwo Ravi, Łódź
[2] Dudley, 1994, Jak podwoić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji. Wydawnictwo Medium, Warszawa