AKTYWNE POWTÓRKI


Powtarzanie materiału może odbywać się w różnoraki sposób:

  • – ponowne czytanie tekstu
  • – wertowanie książek
  • – oglądanie
  • – słuchanie
  • – oglądanie i słuchanie
  • – wspólna praca
  • samodzielna praca  wykonywanie zadań, szukanie odpowiedzi na zadane pytania, próba wyjaśnienia omawianego pojęcia.)  Dzięki tej formie powtórek zapamiętujemy aż 80% materiału.

 

Tony Buzan proponuje inną formę powtórek,
których najważniejszą cechą jest systematyczność[1]

  1. Pierwsza, po godzinnej sesji nauki, czyli po lekcji, powinna trwać od 5 do 15 minut  to zapewni utrwalenie wiedzy do następnego dnia.
  2. Druga powtórka powinna nastąpić następnego dnia (zaleca się po 24 godz.) i trwać 2-4 minuty. Ona powinna zapewnić utrzymanie wiedzy przez kolejny tydzień.
  3. Po tygodniu robimy trzecią, 2-minutową powtórkę.
  4. Czwartą po miesiącu. W ten sposób wiedza zostanie dołączona do pamięci trwałej.[2]

Dobra powtórka to tak, która ma aktywną formę i mobilizuje nas  do myślenia,  wywoływania skojarzeń. Celem powtórki powinna być uporządkowanie i usystematyzowanie treści.

[1] Buzan T., 2003 B, Rusz głową. Wydawnictwo Ravi, Łódź
[2] Dudley, 1994, Jak podwoić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji. Wydawnictwo Medium, Warszawa