Powtarzanie materiału może odbywać się w różnoraki sposób:
- – ponowne czytanie tekstu
- – wertowanie książek
- – oglądanie
- – słuchanie
- – oglądanie i słuchanie
- – wspólna praca
- – samodzielna praca wykonywanie zadań, szukanie odpowiedzi na zadane pytania, próba wyjaśnienia omawianego pojęcia.) Dzięki tej formie powtórek zapamiętujemy aż 80% materiału.
Tony Buzan proponuje inną formę powtórek,
których najważniejszą cechą jest systematyczność[1]
- Pierwsza, po godzinnej sesji nauki, czyli po lekcji, powinna trwać od 5 do 15 minut to zapewni utrwalenie wiedzy do następnego dnia.
- Druga powtórka powinna nastąpić następnego dnia (zaleca się po 24 godz.) i trwać 2-4 minuty. Ona powinna zapewnić utrzymanie wiedzy przez kolejny tydzień.
- Po tygodniu robimy trzecią, 2-minutową powtórkę.
- Czwartą po miesiącu. W ten sposób wiedza zostanie dołączona do pamięci trwałej.[2]
Dobra powtórka to tak, która ma aktywną formę i mobilizuje nas do myślenia, wywoływania skojarzeń. Celem powtórki powinna być uporządkowanie i usystematyzowanie treści.
[1] Buzan T., 2003 B, Rusz głową. Wydawnictwo Ravi, Łódź
[2] Dudley, 1994, Jak podwoić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji. Wydawnictwo Medium, Warszawa